Sen o muzyce - historia muzyki dla dzieci (Lidia Bajkowska)

prof. dr hab. Andrzej Rakowski

Opinia o książce: Sen o muzyce. Podróż wehikułem w czasy Mozarta i Chopina

W serii przeznaczonych dla dzieci książek o muzyce autorstwa Lidii Bajkowskiej ukazuje się nowa pozycja zatytułowana Sen o muzyce – podróż wehikułem w czasy Mozarta i Chopina. Swą formą i zamysłem fabuła książki nawiązuje do poprzednio wydanych pozycji tej Autorki, jak wydana w 1992 r. przez PWN „Bajka o Piosence i Nutkach” czy wydane przez Wyd. Prószyńki i S-ka: „Zaczarowane pianino” i „Porwanie królewny Nutki”. Książki Lidii Bajkowskiej wykazały wysoką przydatność w umuzykalnianiu dzieci i cieszą się wielkim powodzeniem.

W kolejno wydanych pozycjach Autorka wykorzystuje wcześniejsze, znakomicie trafione pomysły oraz rozszerza repertuar muzycznych przygód o nowe bajkowe wydarzenia i o postaci z granic muzyki i poezji.

Książka „Sen o muzyce…” opatrzona jest podtytułem wysyłającym czytelników w podróż wehikułem czasu do epoki dzieciństwa Mozarta i Chopina. Treść i forma książki stanowią udane pogodzenie fascynujących dla dzieci treści bajkowych z elementami ważnych faktów z zakresu historii muzyki. We wstępie przedstawieni zostają główni bohaterowie fabuły książki, muzykalne rodzeństwo Aria i Ton. Dzieci te słuchają koncertu symfonicznego zapadają w sen, w czasie którego dobra wróżka, Dynamika zachwyca je muzyką różnych instrumentów i zamienia osiem kolejnych białych klawiszy fortepianu w osiem białych dróg wiodących do różnych epok historii muzyki.

Następująca po tym wstępie, bogata informacyjnie część książki stanowi osiem krótkich charakterystyk kolejnych epok muzycznych, zaczynając od muzyki ludów pierwotnych, poprzez starożytność, średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm i muzykę współczesną.

Trudne zadanie pogodzenia warstwy informacyjnej prezentowanego materiału z ograniczonymi możliwościami percepcyjnymi dziecka zostaje przez Autorkę wykonane w sposób – jak się wydaje – wysoce skuteczny.

Dla każdej z epok wybrany zostaje zbiór charakterystycznych obiektów dźwiękowych, nadających się do opisu słownego i możliwych do rozpoznania w percepcji dziecka. Optymalne wykorzystanie omawianego tekstu dla dziecięcych odbiorców można uzyskać przez przygotowanie odpowiedniej ilustracji dźiękowej. Skompletowanie takiej ilustracji wydaje się nie nastręczać trudności.

W końcowej części książki następuje zapowiedziane już w tytule spotkania dwojga jej dziecięcych bohaterów z dzieciństwem dwóch geniuszy muzycznych – a następnie siedmioletniego Wolfganga Mozarta i młodego „Frycka” Chopina. Niewidzialni, jak Ton i Aria, uczestniczymy w życiu rodzinnym i aktywności muzycznej Wolfganga i Frycka. Całość  kończy się obudzeniem naszych bohaterów z ich pięknego snu i zachęceniem czytelników do przeżywania w podobny sposób snów o pięknej muzyce.

Opiniowana książka stanowić może znakomitą pomoc w zainteresowaniu dzieci muzyką i rozszerzeniu horyzontu ich wiedzy o muzyce.

prof. Andrzej Rakowski - Lidia Bajkowskaprof. Andrzej Rakowski

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Przewodniczący Zespołu Ekspertów
Polska Rada Muzyczna

Przewodniczący Rady Programowej ds. muzyki
Instytut Muzyki i Tańca 

IMiT logo - Instytut Muzyki i Tańca - Lidia Bajkowska             Polska Rada Muzyczna logo - Lidia Bajkowska

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina logo - Lidia Bajkowska

 

 

Menu
Secured By miniOrange