Metoda Lidii Bajkowskiej

Najlepsza metoda edukacji muzycznej dla początkujących

Metoda nauczania

Metoda oparta jest na pedagogice zabawy i bajce muzycznej. Przygody bohaterów w bajce oraz zabawy/ćwiczenia uczniów podczas lekcji sprawiają, trudna teoria muzyki jest łatwo i szybko zrozumiana przez nawet najmłodsze dzieci. Wiedza i umiejętności te zdobywane są w sposób najbardziej naturalny dla ucznia – poprzez dziecięcą wyobraźnię (zamiast „wyuczania się na pamięć”).

Personifikacja nut w Metodzie L. Bajkowskiej i jej bajce. Przygody Dzieci-Nutek z łatwością tłumaczą uczniom podstawową teorię muzyki niezbędną by zacząć grać z nut na fortepianie. 

Nowa efektywność nauki

Metoda Lidii Bajkowskiej łatwo i szybko zapewnia 3 rezultaty – uczniom rozpoczynającym naukę:

  1. Świadome słuchanie muzyki – poprzez jej strukturę i emocje.
  2. Świadome odtwarzanie (rozumienie/czytanie nut, grę z nut – w oktawie, w skali C-dur).
  3. Świadome tworzenie – komponowanie pierwszych mini utworów lub melodii i zapisywanie ich na pięciolinii (przez nawet najmłodsze dzieci).

Te trzy rezultaty osiągają wszyscy uczniowe – w tym:

  • dzieci od 3 roku (podczas lekcji indywiduanych),
  • wszystkie dzieci w klasie/grupie przedszkolnej (w wieku od 5 lat),
  • podczas pierwszej w życiu lekcji fortepianu (starsze dzieci, nastolatkowie i dorośli).

Żadna inna metoda edukacji muzycznej nie jest tak łatwa i szybka, aby 3. letnie dzieci zaczynały układać własne melodie używając do tego nut jako „narzędzi”; lub aby starsze dzieci zaczynały grać z nut już na pierwszej lekcji fortepianu!

Nauka w 3 krokach

Metoda L. Bajkowskiej składa się z poniższych trzech elementów (kroków do realizacji):

1. Świadome słuchanie

Najpierw dzieci powinny polubić muzykę poważną. W innym wypadku szybko stracą zainteresowanie dalszą nauką gry na instrumencie muzycznym. Dlatego w tym kroku metody dzieci uczą się słuchać muzyki (poprzez jej strukturę, tj. kontrasty muzyczne oraz poprzez emocje).

Uczniowie poznają cztery kontrasty obecne w muzyce. Uczą się ich rozpoznawać w strukturze każdego gatunku muzycznego (np. muzyki poważnej, współczesnej itp.). Po takim rozbudzeni ich zainteresowania muzyką dziecięca pasja do nauki gry na instrumencie jest znacznie większa, a rezultaty nauczania Metodą L. Bajkowskiej są znacząco lepsze.

Ten krok sprawdza się doskonale nawet z młodszymi dziećmi, tj. już od 2 roku życia.

2. Świadome odtwarzanie

W tym kroku dzieci poprzez bajki i zabawy uczą się podstawowej teorii muzyki (terminów muzycznych, nazw literowych nut, ich położenia na pięciolinii i klawiaturze). Następnie – zaczynają grać z nut na instrumencie klawiszowym (np. fortepianie jako najłatwiejszym instrumencie).

Ten sposób edukacji jest tak łatwy, że sprawdza się doskonale nawet w pracy nauczycieli bez większego przygotowania muzycznego. Czasami nawet dzieci w przedszkolu (które nie potrafią jeszcze czytać i pisać) skutecznie uczą gry z nut swoich rodziców po powrocie do domu. Rodzice w swoim dzieciństwie nie potrafili nauczyć się nut, a dziś skutecznie uczą się ich od swoich dzieci. Tak prosta i efektywna jest Metoda L. Bajkowskiej. Dlatego każdy pedagog przedszkolny – nawet przez wykształcenia muzycznego – jest w stanie zapewnić swoim podopiecznym rzetelne podstawy edukacji muzycznej.

3. Świadome tworzenie

Gdy dzieci potrafią już czytać nuty na pięciolinii i pokazywać ich miejsca na klawiaturze fortepianu, zaczynają bawić się w układanie pierwszych melodii i mini utworów. Specjalne zabawy dydaktyczne rozwijają tutaj kreatywność dzieci, w których używają one nut jak zabawek. Poźniej komponują już świadome szukając dźwięków, z których powstają mini dzieła muzyczne zapisywane na pięciolinii.

Ćwiczenia te są nie tylko ulubiona zabawą dzieci. Są także narzędziem dydaktycznym do powtórzenia teorii muzyki (zamiast typowych form sprawdzania wiedzy).

Książki Metody Lidii Bajkowskiej

„Bajka o Piosence i Nutkach” ta jest podstawowym narzędziem pracy ucznia i nauczyciela. Jest to książka literacka (typowa bajka) oraz jednocześnie najlepszy podręcznik dla przedszkoli, szkół podstawowych i muzycznych. Zawarte w niej historie i wizualizacje ułatwiają zrozumienie teorii muzyki (opowiadanej w formie przygód siedmiu Dzieci-Nutek). W ramach zajęć w klasie uczniowie powtarzają przygody bohaterów, wcielając się przy tym w ich role. Są to ulubione ich zabawy, a lekcje mają wyjątkowo atrakcyjną formę.

Ponadto, ta legendarna już książka jest:

  • jednym z największych współczesnych bestsellerów (ponad 600.000 sprzedanych egzemplarzy)
  • pierwszą w Polsce książką z patronatem Unicef (wydania 1995, 1996)
  • jedynym na świecie tytułem, z którego dzieci potrafią same zrozumieć notację muzyczną (nawet bez pomocy nauczyciela)
  • jest szeroko stosowana w całym kraju nieprzerwanie od 30 lat (pomimo, że nie była wznawiana przez dwie dekady – do 2017 r.)
  • w latach 1992-2000 była podręcznikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej do muzyki w klasach I-III
  • zdobyła liczne rekomendacje Centrum Edukacji Narodowej w publikowanych przez nie poradnikach metodycznych i programach nauczania dla szkół muzycznych

„Nutki z Królestwa Muzyki” to kontynuacja serii, druga część „Bajki…”. Tytuł rozszerza zakres wiedzy i kompetencji ucznia. Dzieci poznają m.in. nazwy solmizacyjne nut, czarne klawisze fortepianu i znaki przykluczowe pięciolinii, wiele nowych terminów muzycznych.

Menu
Secured By miniOrange